Sociālā uzņēmuma pamatā ir ilgtspējīgs bizness, kas ļauj īstenot sociālos mērķus
Foruma dalībnieku vidū bija gan sociālie uzņēmumi, gan potenciālie investori, gan citi nozares “spēlētāji”, kuri katrs savā veidā ir gatavi piedalīties spēcīgas sociālās uzņēmējdarbības vides radīšanā Latvijā.
Foruma mērķis - palielināt zināšanas par sociālo
uzņēmējdarbību un izpratni par investīciju būtību, veidiem, un to, ko patiesībā
investori sagaida no potenciālā uzņēmēja, un kas viņiem ir svarīgi. Forums ir arī
satikšanās un jaunu partnerību
veidošanas vieta tā dalībniekiem.
Pieredzē par finansējuma piesaisti dalījās sociālais uzņēmums “BlindArt” – pirmais ALTUM sociālās uzņēmējdarbības granta saņēmējs Latvijā, kā arī ekoloģiskās modes uzņēmums “Projekts QUID” (Progetto QUID) no Itālijas, kas rada unikālas apģērbu kolekcijas, nodarbinot sievietes no sociālā riska grupām, un 2017.gadā sasniedzot 2 miljonus eiro lielu apgrozījumu. Savukārt pašu investoru redzējumu un vēlmes atklāja Latvijas Biznesa Eņģeļu Tīkls (LatBAN), SEB banka, Attīstības finanšu institūcija ALTUM un Dānijas Sociālā Kapitāla Fonds (Den Sociale Kapitalfond).
Lai teoriju apvienotu ar praksi, Foruma ietvaros norisinājās
arī sociālo uzņēmumu un sociālās uzņēmējdarbības ideju prezentāciju konkurss
par 1000 EUR mini-investīciju – stipendiju no labdarības veikala “Otrā Elpa”.
Uzvarētāju noteica auditorijas balsojums.
Gūtās atziņas:
- “Sociālā uzņēmuma pamatā ir bizness. Sociālajam uzņēmumam jāspēj realizēt divus uzdevumus – īstenot gan sociālos mērķus, gan arī būt ilgtspējīgam biznesam.” /Claus Bjørn Billehøj/
- “Par investīciju piesaisti jādomā ne tikai uzsākot uzņēmējdarbību, bet arī visu uzņēmējdarbības laiku.” /Reiņis Budriķis/ Mūsdienās eksistē virkne dažādu investīciju avoti. ES fondi ir tikai viens no daudzajiem finanšu avotiem, nevis vienīgais. Katram investoram ir savs mērķis un mērķa grupa. Atkarībā no uzņēmuma attīstības stadijas un virziena, var piesaistīt konkrētu investoru.
- “Lai uzvarētu loterijā, ir jānopērk biļete, lai piesaistītu investīcijas, ir jāpārliecina investīciju sniedzēji.” /Reiņis Budriķis/
- “Lai banka noticētu jūsu projektam, jums jāpierāda, ka jūs pats tam ticat ilgtermiņā.” /Ģirts Priede/
- “Biznesa eņģeļu investīcijas pieejamas jauniem uzņēmumiem agrīnā attīstības stadijā ar strauju izaugsmes potenciālu.” /Jānis Rancāns/
- Biežāk pieļautās kļūdas prezentējot projektu, kuras uzsver Biznesa eņģeļi:
-Sava produkta slavināšana bez pamatojuma;
-Plānotais bizness kā hobijs;
-Nepietiekama kompetence konkrētajā jomā;
-Argumentu trūkums produkta pārdošanā;
-Investētā kapitāla atdeves rādītāji.
- ALTUM izskatot pieteikumus sociālā biznesa plānu atbalstam, vērtē uzņēmuma sociālo ietekmi un dzīvotspēju.
VRG savā ziņā arī ir investors. Bija ļoti interesanti uzzināt par dažādiem investoriem vienkopus, uzklausīt investoru un to pārstāvju viedokļus, kā arī salīdzināt ar līdzšinējo biedrības pieredzi darbā ar LEADER projektu izvērtēšanu. Svarīgs veiksmes faktors ir precīza un skaidra ideja, kas ir pamatota ar faktiem un skaitļiem. Kopīgais parametrs par kuru runāja katrs investors - ir idejas vai biznesa ILGTSPĒJA. Biznesa plānu un naudas plūsmu jāgatavo pašam uzņēmuma vadītājam. Viņam var palīdzēt citi speciālisti, bet to tomēr pamatā dara vadītājs.